Menu

Du bidrager med 47 kilo madspild!

Viste du at der bliver smidt 716.942 tons mad væk om året.

Vi spilder alle sammen

Mad spildet er fordelt sådan:

  • Landmænd              14 %
  • Restauranter mv.     8 %
  • Fødevareindustri    19 %
  • Butikkerne              23 %
  • Hjemmet                36 %

 



 

Det meste mad bliver smidt væk i hjemmet, men også hos landmændene, restauranter, fødevareindustrien og i butikkerne bliver der smidt mad væk.

Madspild er mange ting. Det er både yoghurtresterne i bunden af kartonen og tusindvis af liter mælk, som detailhandlen kører til destruktion. Det er dyr, der bliver kasseret på slagterierne, og salathoveder, som bondemanden pløjer ned, fordi de er for små til, at det kan betale sig at sælge dem.

Det samlede madspild i hjemmene er 260.942 tons mad, eller 47 kilo pr. dansker. Det er flere tusinde kroner der kan spares ved at undgå det. 

Over 1 kg om ugen

Miljøstyrelsen har undersøgt dagrenovationen. Madspild udgør således 24 % af affaldet i skraldespanden. En gennemsnitsdansker i parcelhus har 0,81 kg madspild om ugen, mens en person i lejlighed har 1,14 kg madspild om ugen. Ud over dette sker der et skjult madspild gennem køkkenvasken. En række etagehusstande registrerede selv deres madspild gennem vasken, og der viste sig at være et spild på 1,6 kg per husstand om ugen - næsten lige så meget som madspildet i skraldespanden.

Årsagen

Frisk frugt, grønt og måltidsrester er det, der fylder mest i vores madspildsbudget. En undersøgelse fra FDB viser, at vi især smider mad ud, fordi vi køber for meget, ikke kan lukke emballagen ordentligt efter åbning og er usikre på, hvor lang tid maden kan holde sig. Derudover smider vi tilberedt mad ud, fordi vi ikke kan spise op og synes at resterne er for små til at gemme.

Men vi spilder også mad uden at tænke på det som madspild – for eksempel når vi smider den sidste yoghurtrest i bunden af kartonen og fedtkanten på bøffen ud.

Løsninger:

  • Lav en madplan
  • Lær at opbevare  maden korrekt
  • Kend dine holdbarhedsmærker, så du ved, om du stadig kan spise maden
  • Stil de ældste varer forrest i køle- og køkkenskabe, så du husker at bruge dem først.
  • Lav kun den nødvendige mængde mad. En person spiser ca. 75-100 g ris eller 3 kartofler (2-300 g), 100 g kød og 150-200 g grønsager til et måltid.
  • Køl eller frys hurtigt rester ned, så holder de sig bedre.
  • Lær at lave mad af resterne. Vær kreativ i køkkenet - meget kan genbruges.

Se hele listen på Forbrugerrådet Tænk's hjemmeside

http://taenk.dk/mine-dagligvarer

 

Kilde: Forbrugerrådet Tænk

}
}