Menu

Du kan med ro i sindet købe de varer, du har brug for, på Internettet. Men du skal gøre det med omtanke. Langt, langt, de fleste Internetbutikker er sikre at handle, - som som så mange andre steder i livet, så er der også hér brodne kar imellem.

Her har vi samlet nogle råd om hvordan du handler sikkert på nettet.

Det at handle ind via Internettet bliver mere og mere almindeligt. Derfor vil der i denne tid også være mange, der køber julegaver ind fra PC’eren derhjemme. Nemt og bekvemt, men der er også faldgrupper, når du bevæger dig ud på Internettet.

Nethandel har vundet sit indtog blandt danskerne, men mange er stadig usikre, når de shopper online. Faglige Seniorer og Forbrugerrådet TÆNK bringer her nogle gode råd om hvordan du foretager sikker E-handel.

Der er således ikke noget i vejen for, at du køber julegaver til dine nærmeste via Internettet, blot du er årvågen og tænker dig om.

Før købet

Undersøg net butikken inden du handler, det gør du ved at kigge efter: 

  • Hvilke oplysninger skal der fremgå? 
    • Der skal stå både en E-mail adresse, et telefonnummer og en fysisk postadresse. Alle danske virksomheder har et 8-cifret CVR-nummer, der er virksomhedens identifikationsnummer.
      Alle EU-baserede virksomheder skal have det stående.
       
  • Er siden E-mærket? 
    • E-mærket er den danske mærkningsordning, der betyder, at virksomheden bag siden overholder gældende lovgivning, har en godkendt betalingsordning og ikke udsender spammails.
       
  • Ser teksten fornuftig ud? 
    • Hvis teksten ligner noget, der er oversat med Google Translate og er fyldt med stavefejl, er det et klart tegn på, at det ikke er en sikker side.
       
  • Er priserne realistiske? 
    • Hvis varerne har "skæve priser" som 492,43 kr. kan det være tegn på, at siden er oversat af en maskine.
    •  Hvis varerne er betragteligt billigere end andre steder, kan det være et tegn på, at varerne er kopivarer.
       
  • Tjek virksomheden på Google og forbrugeranmeldelsessider.
  • Hvordan er anmeldelserne af siden?
  • Hvad har andre forbrugere gjort sig af erfaring med siden?
     

Læs betingelserne

  • Gebyrer, leveringspriser og fortrydelsesret mv. skal fremgå af betingelser, når du handler inden for EU, så læs dem altid grundigt igennem, inden du trykker køb.
    Du er godt beskyttet, når du handler online inden for EU - du har for eksempel 14 dages returret ved køb af langt de fleste varer.
     
  • Afsenderlandet for din vare er også vigtigt at kende. Selvom nogle webshops skriver på dansk eller har fysisk eller internet-adresse i et EU-land, kan de godt sende varerne fra et land uden for EU.
     
  • Varer, der bliver købt fra lande uden for EU, kan du komme til at betale ekstra for i form af told, moms og skat. Samtidig har du som oftest færre rettigheder, hvis varen ikke er købt fra en butik inden for EU.
     
  • Abonnementer kan også være en fælde. Læs grundigt for at sikre dig, at du ikke starter et abonnement, som du løbende betaler til, hvis du ikke ønsker det. 

Betal sikkert

  • Brug altid betalingskort eller Mobile Pay. Hvis du aldrig får din vare, hvis din vare viser sig at være en kopivare, eller hvis netshoppen har trukket et højere beløb end aftalt, kan banken eller Paypal føre dine penge tilbage for dig.
     
  • Betal ikke via kontooverførsel eller pr. efterkrav – banken kan ikke hjælpe dig, hvis du bliver snydt!
     
  • Kontroller om forbindelsen er sikker, når du betaler. Din internetforbindelse bør være krypteret, når du overfører fortrolige oplysninger som for eksempel dit kortnummer. Når forbindelsen er sikker, vil der være en lille hængelås foran url'en i de fleste browsere (tjek IE)
     
  • Oplys aldrig dit kortnummer, med mindre du er ved indkøbskurven og er i gang med at betale for en vare - heller ikke pr. mail eller telefon til en, der skal hjælpe dig!
     
  • Gem dokumentationen. Tag eventuelt et screenshot eller et billede af bekræftelsessiden og gem det, eller gem bonen som butikken sender til din mail.

Efter købet

  • Kontroller din konto og tjek, om dit kontoudtog passer med din faktura. Er der trukket beløb på din konto, som du ikke kender til, eller er der trukket et højere beløb på din konto, end du havde godkendt ved bestillingen, skal du straks klage til den erhvervsdrivende - gerne på skrift.

    Hvis den erhvervsdrivende ikke accepterer din klage eller ikke svarer på din henvendelse, skal du kontakte din bank. I visse tilfælde kan du også klage til et klagenævn på området. Undersøg derfor dine klagemuligheder. 

Er det alligevel gået galt?

Fortryder du dit køb har du 14 dages fortrydelsesret på langt de fleste varer købt inden for EU.

Kend dine rettigheder ved fortrydelse af online-køb 

http://taenk.dk/gode-raad/tema/gode-raad-om-e-handel/fortrydelsesret-paa-nettet

 Hvis dine vare ikke er dukket op, så klik her:

http://taenk.dk/gode-raad/tema/gode-raad-om-e-handel/hvis-din-vare-ikke-kommer-frem

 Vil du vide mere om hvad du skal overveje ved Online-shopping så læs mere ved at klikke her:

Indenfor EU
http://taenk.dk/gode-raad/tema/nethandel-i-udlandet/onlineshopping-i-eu-det-skal-du-overveje

Udenfor EU 
http://taenk.dk/gode-raad/tema/nethandel-i-udlandet/onlineshopping-uden-for-eu-det-skal-du-overveje


Kilde: Forbrugerrådet Tænk

}
}