Menu

Den ene dag hører vi, at kartofler feder, og næste dag at det er meget sundt at spise kartofler. Og sådan er det ofte også med gode råd om andre fødevarer.

Aviserne og ugebladene er fulde af ’gode råd’. Men fakta er, at det, som de offentlige eksperter anbefaler, du skal spise, stort set ikke har ændret sig i rigtig mange årtier.

Egentlig er det simpelt, 
du skal følge de 8 kostråd:

 

Og vi ved også, hvad der er usundt

  • Spis frugt og grønt – 6 stykker om dagen
 
  • Hvis vægten bliver for høj...
  • Spis fisk og fiskepålæg – flere gange om ugen
 
  • . . .  eller for lav
  • Spis kartofler, ris eller pasta og groft brød – hver dag
 
  • For megen alkohol
  • Spar på sukkeret – fra sodavand, kager og slik
 
  • Tobak gavner ikke
  • Spar på fedtet – specielt fra mejeriprodukter og kød
 
  • For lidt motion
  • Spis varieret og bevar normalvægten, sluk tørsten i vand
 
  • For lidt samvær (= risiko kedelig/hurtig mad)
  • Dyrk motion – mindst 30 minutter om dagen.
 
  • For lidt kærlighed.

 

Hvordan sammensætter jeg min kost?

Det allervigtigste med mad er, at du spiser varieret. Lidt af det hele i ugens løb.
Morgenmad er vigtigt – men se dig for. Yoghurt, A38 eller Cultura er godt for maven, især hvis du kombinerer det med eksempelvis müsli eller havregryn. Havregryn er sundt, billigt og mætter meget. Du kan lave din egen müsli ved at blande havregryn med rosiner og nødder. Spiser du det, får maven noget at arbejde med og kroppen får en god start. 

Køber du nogle af de færdige morgenmadsprodukter, der findes i supermarkedet, skal du se dig godt for. Der er ofte meget sukker i, og det er hverken godt for kroppen eller tænderne. Så lav din egen sunde müsli eller spis rugbrød eller knækbrød med ost om morgenen.

Og hvad spiser hesten i løbet af dagen?

Rugbrød, brød med kerner, gulerødder og anden grov kost er rigtig godt for fordøjelsen. Også for mennesker. Det skal tygges godt og spises langsomt for at være effektivt for kroppen. Samtidig er det billig mad. Og et ekstra bonuspoint er, at det er med til at fjerne de bakteriebelægninger, der dannes på tændernes overflade. Det bevarer tænderne i længere tid.

At svømme i smult vande

Spis fisk og fiskepålæg flere gange om ugen. Du kan spise fisk til aftensmad, men makrel i tomat, tun i vand, sardiner, kippers og torskerogn er også sund fisk. Fed fisk indeholder meget D-vitamin, så fråds gerne med den fede fisk. Også kød, æg og mælk

Lidt af det hele

Der er ingen levnedsmidler, der indeholder alle nødvendige næringsstoffer. Så lidt af det hele er vigtigt. En god tommelfingerregel er, at kartofler, ris, pasta og brød skal fylde cirka 2/5 af tallerkenen, grønsager og frugt ligeledes 2/5, og den sidste del af tallerkenen skal være med kød, fisk, ost, æg, fjerkræ eller pålæg.
En vitaminpille skader ikke. Hvis du spiser varieret, får du de vitaminer, du har behov for. For ældre personer kan det dog knibemed at få tilstrækkeligt med D-vitamin og kalk nok. Kalken findes især i mælk og ost, mens D-vitamin blandt andet er i kød, ost og æg, men man får det også fra sollyset.

Ud i det fri

Så en udendørs gåtur giver både motion og D-vitamin. Du kan også få både D-vitamin og kalk som tilskud til kosten. Men tal med din læge om det, næste gang du besøger hende.

Frugt og grønt er ren doping

Risikoen for at udvikle kræft og hjertesygdomme er mindre, når du spiser meget frugt og grønt – og jo mere du spiser, jo mere beskytter det. Frugt og grønt har også en gavnlig effekt i forhold til blandt andet sukkersyge og fedme.

Du skal fryse - undgå madspild

I dag kan du ikke leve i en husholdning uden at have et køleskab og en fryser. Dels sikrer køl og frys den bedste hygiejne, når du skal opbevare maden, men det betyder også, at du kan købe ind i større portioner og gemme maden i mindre portioner. Før du kommer det i fryseren, skal du lukke posen eller æsken, så en er helt tæt. Ellers forsvinder smag m.m. Det er også en god idé at sætte en lille seddel på posen, så du kan se, hvornår du har nedfrosset det. Mad kan holde længe i fryseren, men kan blive for gammelt.

En nem og sund måde  at lave mad til en hel uge 

Start med at finde ud af, hvad du gerne vil spise i den kommende uge. Bliv inspireret ved at kigge i en kogebog.

Lav en indkøbsliste. Lav store portioner og frys maden ned i små portioner i plastikæsker. Køb rugbrød og pålæg stort ind. Del det op i små portioner og pak det i frostposer, som du så kan tø op, efterhånden som du skal bruge det.

Svinekød skal du købe i små portioner og fryse i små portioner. Hvis svinekød ligger for længe i fryseren, vil det ofte lugte dårligt, når du tør det op. Andet kød
kan du godt købe ind i store økonomipakker. Når du skal tø noget op fra din fryser, er det en god ide at tage maden ud af fryseren dagen før og sætte det i køleskabet. Så tør det langsomt op, og du sparer samtidig på energien til at køle i køleskabet.

Du kan varme maden i en gryde eller i en almindelig ovnen. Ja er du frisk, så kan du også lave mad over bål - men da venligst udendørs -:)

Hvis du ikke selv er i stand til at købe ind, må du have hjælp til det.
Spørg i din seniorklub, om der er nogle, der kan hjælpe dig. 

En mikrobølgeovn er også en mulighed. Den er hurtig og effektiv og ødelægger ikke maden. Mikrobølgeovnen er perfekt til at tø eller opvarme en lille portion til dig selv. Men mad skal ikke laves i mikrobølgeovnen.

En gryde er til opvarmning af lidt større portioner eller til at lave maden i.

Ovnen skal du bruge, når du har mange gæster og skal lave en steg eller en bradepande fuld af mad.

}